Årets pristagare på Alfaskolan utsedda

Idag har årets Alfapriser delats ut, som vanligt ut i kategorierna naturvetenskap, samhällsvetenskap, litteratur och konst & design. Priserna delades ut under den årliga Alfalunchen, skolans egen nobelfest.

Syftet med Alfapriserna är att främja nytänkande och innovation bland skolans elever.

– Att eleverna tränar sig i att tänka innovativt och lösningsfokuserat hjälper dem även att utvecklas ytterligare mot ännu högre kunskapsmål, säger Alfaskolans rektor Mi Åberg-Anell.

Pristagarna utses av skolans vetenskapliga råd tillsammans med lärare och andra personer med särskild kompetens inom områdena.

alfapriset16

 

Årets pristagare är:

 

Priskategori: Naturvetenskapliga klassen yngre, år F-4

Pristagare: Isaac Frey, 3b

Bidrag: Dammsugare

Motivering: Kända delar har i denna uppfinning skapat en ny integrerad helhetslösning. Uppfinningen är transparent/genomskinlig och man hittar det man söker och behöver aldrig gissa. Sparar tid och oro! Det är en välarbetad prototyp med snygg design.

 

Priskategori: Naturvetenskap klassen äldre, år 5-9

Pristagare: Elina Farzinpour, 7

Bidrag: Örat

Motivering: Denna uppfinning visar ett utmärkt exempel på ”gameifikation”. Etik är särskilt viktigt att tänka på vid användningen som handlar här om att alla ska kunna trivas i skolan, vara sig själv och alltid i alla situationer visas ett varmt hjärta och att vi alla är olika och har olika behov. Den tekniska lösningen är strålande men får inte skapa konkurrens i klassrummet. Teknologi används här på ett nytt sätt genom att påminna om en ljudnivå som gör att vi t ex inte får ont i huvudet genom att påminna vid en viss ljudnivågräns

 

Priskategori: Samhällsvetenskapliga klassen yngre, år F-4

Pristagare: Nina Fredriksson, Julie Söderholm och Frida Larsson 3a

Bidrag: Tröstmaskinen

Motivering: Det vinnande bidraget i samhällsvetenskap utgår från ett allmänmänskligt problem som vi alla har drabbats av närmare bestämt ilska och sorg. Vinnarna presenterar en praktisk uppfinning, som ska hjälpa till att mildra sorgen och ilskan genom uppmuntran och tröst. Syftet med uppfinningen är att skapa en bättre värld för alla att leva i

Priskategori: Samhällsvetenskapliga klassen äldre, år 5-9

Pristagare: Ingen pristagare

 

 

 

Priskategori: Litteratur yngre klassen yngre, år F-3

Pristagare: Nina Fredriksson, 3a

Bidrag: En vilsen panda

Motivering: För en grammatiskt imponerande text, med tanke på författarens unga ålder

För en text där budskapet förmedlar att man måste våga fråga, för att få hjälp.

För en text om en liten panda som hamnar vilse i en mataffär.

 

och

Pristagare: Ulvgeir Storaa Lindegren, 3b

Bidrag: Blomsterlandet

Motivering: För en text, där läsaren på ett charmigt sätt, slängs fram och tillbaka i handlingen.

För en rolig text som handlar om hur livet kan te sig i växternas värld.

För en kreativ och söt berättelse om livet ur en växts perspektiv.

  

Priskategori: Litteratur äldre, år 5-9

Pristagare: Alva Skarborn, 9a

Bidrag: Livet efter döden

Motivering: För en ödmjuk berättelse om en ung flickas varma relation till sin moster.

För en novell, där skribenten på ett fantastiskt sätt beskriver en själs vandring mellan två kroppar.

En text som berör och som bidrar till tankarna kring om det verkligen finns ett liv efter detta?

Och

Pristagare: Wilma Eriksson, 9a

Bidrag: Grådimman

Motivering: För en unik och nytänkande novell, med ett målande språk på en mycket hög nivå.

För en text som berör och som låter sin läsare för ett ögonblick uppleva livet i sitt slutskede.

För en beundransvärd text där författaren på ett mycket imponerande sätt, satt sig in i en äldre människas tankar och funderingar.

 

Priskategori: Konst och design klassen yngre, år F-4

Pristagare: Måns Guttormsson, 4

Bidrag: Figurer i lera

Motivering: En ung kille, som redan skapar på hög nivå med ett välutvecklat formspråk. Som genom sin fantasi och noga återgivning i form och färg når mål som ligger långt fram för elevens ålder.

 

Priskategori: Konst och design klassen äldre, år 5-6

Pristagare: Lisa Burström, 7

Bidrag: Ingenting är omöjligt

Motivering: I sitt konstnärliga skapande visar eleven ett eget känslomässigt uttryck i en säker, genomarbetad stil. Färgsättningen är varm och harmonisk. Här finns också en text med ett tänkvärt positivt budskap som riktar sig till alla.

 

 

 

 

 

 

 


Skriv en kommentar

Din epost kommer inte publiceras.

*