9:orna på Mallorca, dag 6 och 7

Mallorca dag 6

Denna, vår sista dag på Mallis, vaknade vi till gråa moln och regn. Några blev kanske lite besvikna då de sett fram mot en sista dag med havs och poolbad. För andra passade det rätt bra då shopping stod på önskelistan. Vi vandrade i samlad tropp ner till närmsta busshållplats. Det visade sig då att det var fullständigt kaos på bussar denna dag. Buss efter buss passerade så smockfull att den inte ens stannade. Det fick lov att bli taxi istället. Ett gäng åkte till Porto Pi och ett gäng åkte in till Palma stad. Väl på plats vandrade eleverna omkring i små grupper. I Palma var det några stycken som lyckades gå vilse och vilka var det om inte våra orienterare! Kanske ställde det till det för dem att det var molnigt och där med svårare att navigera efter solen!?

Framåt eftermiddagen droppade eleverna åter in på hotellet för att börja göra sig fina inför kvällens galamiddag. Bord på fin restaurang nere i hamnen var bokat och uppklädda och piffade gav de sig iväg. Efter middagen blev det lite strandhäng. Väl uppe på hotellet igen tog det rätt lång tid innan alla kommit in på sina rum och lugnet lade sig. Några av oss lärare parkerade oss ute i trappen för att mota tillbaka elever in på rummet när de kom ut för att ”bara……”. Tillslut somnade även vi.

Mallorca dag 7

Sista frukostbuffén. Foajén var trång av packning och det satt Atheneelever vid var och vartannat bord i hotellets restaurang. Stämningen var något trött och dämpad efter allt för få timmars sömn. Inpackningen på bussen gick smidigt och vi kom iväg till flygplatsen i tid. Denna gång var det inga som lyckades checka ut sig efter incheckningen vilket vi lärare var tacksamma för. En biljett kom bort även denna gång men återfanns lyckligtvis i informationen där någon vänligt människa lämnat in den.

Väl på planet var stämningen god om än trött. Många sov men inte alla. Våra elever satt långt bak i flyget och fick hela tiden göra plats för andra medpassagerare som skulle till toaletten. Vi fick beröm från flera håll att eleverna var så tålmodiga och trevliga mot alla trots detta. ”De fina ungdomarna från Visby” sa en tant till mig.

Sedan väntade en lång och hungrig bussresa till Nynäs. Stockholmstrafiken visade sig från sin sämsta sida. Flera av oss hade inte ätit annat än lite godis sedan frukost. Väl framme i Nynäs låg allt fokus på mat och eleverna gav sig ut på stan för att äta.

Så var det dags för båten. Jösses! Det var såååå mycket folk! Kändes som en båttur i juli. En massa hockeyspelare och konferensdeltagare körde värsta förfesten på båten vilket fick våra elever att framstå som de mest stillsamma 15-åringarna i världshistorien. När vi väl kom fram droppade alla av ganska snabbt. Det var svårt att hålla koll och säga hejdå till alla i mängden av folk men vi lärare dröjde oss kvar lite och ingen blev bortglömd eller lämnad kvar.

Det var det! En vecka på Mallis med nästan 50 tonåringar kan gå väldigt snabbt och samtidigt kännas som en evighet. Nu är det dags att plocka upp vardagen igen och några längtar nog redan till att ”våra spanjorer” ska kommat hit till oss.

Här kommer en liten film från dagarna och sedan flera bilder under:

9_mallorca_dag6_ht16_1 9_mallorca_dag6_ht16_2 9_mallorca_dag6_ht16_3 9_mallorca_dag6_ht16_4 9_mallorca_dag6_ht16_5 9_mallorca_dag6_ht16_6 9_mallorca_dag6_ht16_7 9_mallorca_dag6_ht16_8 9_mallorca_dag6_ht16_9 9_mallorca_dag6_ht16_10 9_mallorca_dag6_ht16_11

9_mallorca_dag7_ht16_1 9_mallorca_dag7_ht16_2 9_mallorca_dag7_ht16_3 9_mallorca_dag7_ht16_4 9_mallorca_dag7_ht16_5 9_mallorca_dag7_ht16_6 9_mallorca_dag7_ht16_7 9_mallorca_dag7_ht16_8 9_mallorca_dag7_ht16_9 9_mallorca_dag7_ht16_10 9_mallorca_dag7_ht16_11 9_mallorca_dag7_ht16_12 9_mallorca_dag7_ht16_13 9_mallorca_dag7_ht16_14 9_mallorca_dag7_ht16_15 9_mallorca_dag7_ht16_16 9_mallorca_dag7_ht16_17 9_mallorca_dag7_ht16_18