Spelare på digitaliseringens stora plan

Digitaliseringen i skolans värld öppnar för enorma spelytor, men med gott lagspel och bra ”tränare” är allt möjligt! 

Under de sista veckorna har alla lärare som deltar i digitaliseringsprojektet på skolan fått möjlighet att vara med på webbinarium med Gleerups (nämndes i förra inlägget) för att vi bättre ska förstå och kunna använda de digitala läromedel som tillhandahålls av Gleerups i projektet. Det har varit givande samtal som i flera ämnen mynnat ut i en större förståelse för respektive läromedel, samt omarbetning av vissa läromedel utifrån våra önskemål. Det är underbart när man som lärare kan få vara med och direkt påverka de läromedel man använder!

Just nu är vi i en trevande fas där både vi och eleverna tar pulsen på de läromedel som Gleerups tillhandahåller, och de tekniska hjälpmedel som Samsung ställer till vårt förfogande. Vissa ämnen har kommit igång mer än andra med att använda dem. Men efter webbinariumen med Gleerups har kunskapen kring läromedlens användningsområden ökat betydligt och inför vårterminen kommer de garanterat att användas i mycket större utsträckning.

Vi som lärare känner mer och mer att vi har fått en unik möjlighet att öka vår digitala kompetens i och med projektet, eleverna blir mer och mer bekväma med sina digitala läromedel och tillsammans är vi på väg mot framtiden.

Vi tar oss fram på digitaliseringens spelplan med stora steg, inga ”Zlatan-kliv”, men vi rör oss framåt, och några lärare testar nya ”dribblingar” för att utmana sig själv. Det är oerhört intressant att vara en del av digitaliseringen, att vara en av medspelarna, och vi ser verkligen fram emot kommande termins digitala utmaningar!

 


Skriv en kommentar

Din epost kommer inte publiceras.

*