Inga-Lill bjuder in barnen till köket

Hos oss i Pysslingen Förskolor är det viktigt att lunch och mellanmål blir en del av den pedagogiska verksamheten. På förskolan Smörblomman i Nacka arbetar man pedagogiskt kring måltiden och låter till exempel barnen vara med och laga mat i köket.

Kocken Inga–Lill Engström bjuder ofta in en grupp barn som får vara med och baka, förbereda grönsaker eller göra i ordning mellanmål.

– Jag vill göra barnen nyfikna och intresserade av maten som de äter genom att låta dem vara med i köket. Jag berättar också för barnen varifrån maten kommer eller visar de redskap och maskiner som jag använder, berättar Inga–Lill.

En viktig del i måltidspedagogiken är pedagogernas förhållningssätt i matsituationerna. Anna Dahlgren, förskollärare på Smörblomman, berättar att det är viktigt att inte värdera vad barnen äter eller hur mycket de lägger på tallriken.

– Vi vill locka barnen att smaka och testa. Men vi måste alltid ha respekt för att alla är olika och att barn generellt sett har en inbyggd skepsis till mat som är ny för dem. Vissa barn vill till exempel bekanta sig med en ny grönsak genom att helt enkelt titta på den vid några tillfällen, berättar Anna.

Vid matbordet är samtalet viktigt, inte minst kring barnens upplevelser av maten.

– Vi pratar gärna med barnen om hur de upplever matens färg, form, doft och smak. Vi pratar om hur maten har kommit till våra tallrikar genom odlingsprocesser och transporter. Kanske räknar vi köttbullar och morotsstavar. På så vis kan vi inkludera språk, naturvetenskap, matematik och flera andra kunskapsområden vid ett och samma tillfälle.


Läs mer
Här kan du läsa mer om maten i Pysslingen Förskolor

Senast uppdaterad: 2018-09-13