Naturvetenskapliga experiment stärker språkutvecklingen i förskolan

För att stärka arbetet med naturvetenskap och språk i förskolan har AcadeMedia, där Pysslingen Förskolor ingår, inlett ett samarbete med norska Forskerfabrikken. Forskerfabrikken är en social entreprenör som vill stimulera barns intresse för vetenskap och teknik, bland annat genom att ge förskolor verktyg och inspiration till hur de kan jobba med naturvetenskapliga experiment tillsammans med barnen.

Forskerfabrikken, eller Forskarfabriken som de heter i Sverige, höll i fredags den första utbildningen för medarbetare i Pysslingen Förskolor, Pysslingen Skolors förskolor och Vittras förskolor.

– Vi har olika interna utbildningar för medarbetare i våra förskolor varje vecka, och det känns väldigt spännande att involvera Forskarfabriken i den del som handlar om naturvetenskap och språk, säger Sara Lindberg, kvalitetschef.

– Vi har ett tydligt språkperspektiv i den här satsningen, så utöver att stimulera barnens nyfikenhet för naturvetenskap är målet också att de ska lära sig fler begrepp, få ett större ordförråd och fler sätt att uttrycka sig på, säger Sara Lindberg.

Karamellfärger och krokodiler
På fredagens utbildning fick deltagarna, som försetts med vita forskarrockar, göra många olika experiment utifrån tre teman: forska med färger, saker som flyter samt is, vatten och andra vätskor.

fargDet första experimentet gick ut på att skapa färgsprakande kreationer som rör sig, med hjälp av papptallrikar, mjölk, pipetter, karamellfärger och såpa. I det andra experimentet fick deltagarna klura ut vad som händer med en leksakskrokodil när den läggs i vatten (först händer ingenting, men efter en vecka eller två växer den till tredubbel storlek). Det tredje experimentet gick ut på att rädda en leksaksdinosaurie som är fastfrusen inuti ett isklot – utan att slå sönder klotet.

dinoSkapa hypoteser och fundera över olika händelseförlopp
Tanken med att göra experimenten i förskolan är att barnen ska lära sig att skapa hypoteser, testa och fundera på varför olika saker händer.

– Det som är så bra med Forskarfabriken är att de jobbar väldigt konkret. De som går utbildningen får själva testa olika experiment som de kan ta med sig tillbaka till sina verksamheter och göra tillsammans med barnen, säger Sara Lindberg.

”Fantastiskt att få lära tillsammans”
Två av deltagarna på fredagens utbildning var Linda Nilsson, förskollärare och platsansvarig på Pysslingen Förskolor Backen och Michaela Trahn, förskolechef inom Pysslingen Förskolor i Nacka–Värmdö.

– Det är fantastiskt att få lära tillsammans, det gör det enklare att ta med sig det tillbaka till barnen, och vi blir säkrare och tryggare genom att få testa själva. Jag fastande framför allt för experimentet där vi skulle rädda den fastfrusna leksaksdinosaurien, i det får man även jobba med den empatiska förmågan tillsammans med barnen, säger Linda Nilsson.

– Det vi gör i experimenten kan vi koppla till läroplanen, vi får till exempel in språk, matematik, värdegrund och lek. Vi har märkt att våra barn är intresserade av saker som rör sig, som bilens hjul som snurrar, därför gillade jag det första experimentet där vi skapade färgvirvlar i mjölken. Det bidrar med ytterligare en rörelsedimension, säger Michaela Trahn.

Forskarfabriken kommer att hålla sex interna utbildningar för medarbetare i Pysslingen Förskolor under läsåret.


Skriv en kommentar

Din epost kommer inte publiceras.

*