Rörelseglädje i fokus

Barn blir alltmer stillasittande. Forskning visar att en fyraåring i genomsnitt sitter stilla femtio procent av sin vakna tid och att de flesta barn tillbringar större delen av sina dagar på förskolan. Josefine Jardenäs, platsansvarig på Pysslingen Förskolor Steningehöjden i Sigtuna, vill därför främja rörelseglädjen och integrera mer fysisk aktivitet i förskolans pedagogiska aktiviteter.

Josefine Jardenäs, platsansvarig på förskolan Steningehöjden

Hej Josefine! Berätta lite om dig själv!
– Jag är utbildad idrottslärare, men jobbar som förskollärare sedan 10 år tillbaka. Här på Steningehöjden har jag varit platsansvarig sedan vi startade 2011.

Du föreläste nyligen om rörelseglädje för dina pedagogkollegor inom AcadeMedia. Berätta mer om det!
– Jag pratade om att vi i förskolan borde röra oss mer tillsammans med barnen. Vi vill göra så mycket kopplat till läroplanen – programmera, skapa, lära om naturen – men många av aktiviteterna blir ofta stillasittande. Även när vi går ut på gården kan aktiviteterna bli lugna. “Allt vi kan göra inne kan vi göra ute” hör man oss pedagoger säga, men jag menar att vi kanske inte ska sätta oss med pärlor utomhus, utan passa på att röra oss istället.

Så du menar att en dag på förskolan kan bli ganska passiv, fysiskt sett?
– Ja, många aktiviteter blir lugna eller stillasittande. Men barn vill röra sig och behöver röra sig! Barn i dag är stilla 50 procent av sin vakna tid. Eftersom barn tillbringar större delen av dagen på förskolan har vi ett stort ansvar att se till att barnen får möjligheter att röra på sig.

Hur kan man börja tänka annorlunda? Kan du ge några konkreta tips?
– Man kan till exempel prata om lägesbegrepp tillsammans med barnen, såsom över och under, samtidigt som man testar hur det är att vara under något eller över något. Man kan krypa under ett bord och hoppa över en stol, exempelvis. Man kan också göra olika rörelseövningar där man härmar hur olika saker rör sig. Vi brukar leka en lek där vi tittar på olika bilder och försöker härma deras rörelser. Hur rör man sig som ett höstlöv, en kung eller en svamp? Olika klassiska lekar, till exempel Kom alla mina kycklingar, är också något som engagerar både barn och vuxna. Barnen tycker generellt att det är kul när vi pedagoger är med och leker.

Hur rör man sig som en svamp, eller kung?

Även programmering kan bli en rörelseaktivitet? Hur då?
– När vi introducerar programmering gör vi det analogt till en början, och då kan barnen vara robotar själva. En kompis ger kommandon medan den andra utför rörelser. Det gäller att hela tiden våga tänka lite utanför boxen och fundera över hur man kan integrera rörelse. När vi går till skogen brukar vi gå två meter vid sidan av stigen. Det ger barnen nya rörelseutmaningar – plötsligt måste vi hoppa över stenar eller parera ojämnheter i marken. Det blir helt nya äventyr!

Hos er på Steningehöjden har ni något som kallas brandkårsgympa. Det låter spännande!
– Ja, vi har fått en låda från brandkåren som är fylld med en massa spännande saker kopplat till brand och brandskydd, bland annat ett gympaprogram som visar olika rörelser som man behöver kunna om det börjar brinna. Till exempel måste man kunna åla på golvet för att undkomma den farliga röken eller springa för att komma snabbt ut. På så sätt kopplar vi ihop rörelser med faktakunskaper. Vi säger att vi tränar som brandmän – det låter lite häftigare än att till exempel göra höga knän.

Ni har även gjort en satsning på att få igång rörelsen på gården, hur då?
– Vår gård är stor och platt, så det krävs att vi ser till att barnen har något att göra där. Alla pedagoger som är ute täcker därför olika platser och håller i olika aktiviteter, till exempel lekar eller hinderbanor. Varje dag har vi en gårdskoordinator som hälsar välkommen, prickar av och har koll på det övergripande så att de andra pedagogerna kan arrangera olika aktiviteter. Vi har köpt in en hel del koner, plankor, häckar och stubbar som barnen kan bygga med. Varje dag plockar vi fram olika redskap ur förrådet. Vi brukar säga att vi dukar upp och presenterar olika redskap för barnen, så att det blir inspirerande.


Nyfiken på att veta mer?
Besök Steningehöjdens webbplats.


Skriv en kommentar

Din epost kommer inte publiceras.

*