Tekniska framsteg med baklängestänk

I dag har flera av våra pedagoger haft utbildning på temat teknik i förskolan. Utbildningen leddes av Tomas Bollner, lektor vid Södertörns Högskola. Pedagogernas uppgift under dagen var att konstruera en spännande händelsebana med hjälp av olika föremål och deras läges- och rörelseenergi. 

Enligt Tomas Bollner finns det många likheter mellan förskolans arbete med naturvetenskap och teknik och hans egna erfarenheter av arbetet på forskarutbildningen.

– Nyfikenheten är det som styr. Jag letar inte nödvändigtvis efter det rätta svaret, utan efter en väg mot nya frågor, säger Tomas Bollner.

Alla deltagare på dagens utbildning fick ta med sig ett föremål hemifrån eller från förskolan som sedan användes i bygget av en bana där olika händelser bygger på varandra. I banan utnyttjar man de olika föremålens läges- och rörelseenergi.


Tomas 6 bästa tips för hur du bygger din egen bana

  1. Gör en idéskiss – men var beredd på att anpassa den i takt med att du gör egna upptäcker.
  2. Fokusera på hur banan ska sluta och på vad som krävs för att just det ska hända.
  3. Börja konstruera slutet av banan och arbeta dig sedan baklänges.
  4. Använd dig av spännande tempoväxlingar så att banan ibland går fort och ibland långsammare.
  5. Pimpa banan – när du har hittat konstruktionen kan du finslipa på detaljerna.
  6. Är du nöjd med din bana? Bygg en till och prova sedan att sätta ihop dem.

 


Skriv en kommentar

Din epost kommer inte publiceras.

*