Eu-projekt på Norrskenet i Boden

”Maths in mind”

Norrskenets skola i Boden har precis avslutat ett 3-årigt Eu-projekt med 6 andra skolor från Lettland, Polen, England, Bulgarien, Tjeckien och Spanien. Under dessa 3 år hat totalt 60 av våra elever fått resa och knyta band med andra europeiska ungdomar. Vårt samarbete har nu resulterat i att ännu ett projekt har beviljats tillsammans med dessa länder.

Denna gång kommer projektet att rikta sig till lärare i Matematik för åldrarna 10-11 år och inriktar sig på jämförelser och utbyten av idéer för att utveckla och förbättra matematikundervisningen. Vi kommer exempelvis att jämföra läroplaner, prov, didaktik osv. Elever i de olika länderna kommer att få ta del av undervisningssituationer i de olika länderna genom sändningar i sk webbklassrum.

Inför varje träff fokuserar vi på olika uppgifter/jämförelser inom Matematik , vilka sedan redovisas på plats och även dokumenteras i andra forum. Vi kommer även att del av den forskning som görs i ämnet och träffen i Sverige kommer även att innehålla samarbete med Luleå Universitet.

Plan för utbyten/träffar :

November 2017 – Bulgarien

Mars 2018 – England

November 2018 – Lettland

Mars 2019 – Polen

Maj 2019 – Sverige

Mars 2020 – Spanien.

Vi ser fram emot detta eftersom det utvecklar både pedagoger och elever !

____________________________________________________________________________________________

Bulgarien, Pernik

Idag har vi besökt skolan här i Pernik, pratat matematik och presenterat resultatet från våra elevintervjuer. Kvällen avslutades med traditionell bulgarisk mat.

____________________________________________________________________________________________

 

Examen för Erasmus + – ” Learning without limits”

Under åren 2014-2017 har Norrskenets skola I Boden deltagit I ett EU-projekt tillsammans med 6 andra skolor/länder. Temat för projektet har varit  ”Learning without limits” och handlar om hur lärandet kan se ut beroende på var man växt upp i Europa.  Hur skiljer sig lärandet ut beroende på geografiska och sociala skillnader….eller finns det kanske fler likheter än skillnader?

Förutom Norrskenet i Boden, Sverige har skolor i följande länder deltagit:

Lettland, Polen, England, Bulgarien, Spanien och Tjeckien. Under dessa 3  projektår har sammanlagt 60 elever från Norrskenet fått delta i resor till våra samarbetsländer. Varje resa har haft ett tema, som man sedan haft aktiviteter kring. Det har varit:

  • Lekens betydelse( Lettland)
  • Idrottens betydelse för inlärning? ( Polen). Här ingick givetvis ett besök i Auschwitz.
  • IT i undervisningen ( Spanien)
  • Europa som arbetsplats? Se möjligheterna ( Bulgarien)
  • Integration och en inkluderande skola( Tjeckien)

Träffarna i Sverige och England har varit enbart för pedagogerna, där man t ex tagit del av vad forskningen säger, fått föreläsningar och work-shops kring ovanstående teman. Eleverna har fått ta del av ländernas olika skolor och kulturer, fått göra studiebesök och annat som värdlandet valt att visa. Förutom detta kanske det viktigaste av allt….att skapa band mellan ungdomar, skolor och länder i Europa. Totalt beviljades skolan 500 000;- så eleverna har inte bekostat något själva.

Lena Rullander, projektansvarig lärare på Norrskenet i Boden säger: ”Målet har också varit att skapa förståelse för varandra och för de olikheter som vi växer upp i. Det vi inte känner till leder och till rädsla, som i sin tur kan övergå i aggressivitet och inskränkta tankar. Det är väl inte ett sådant samhälle vi vill ha? Nu har 60 elever i Boden knutit band i Europa och det är sådan här små steg som kan leda till en bättre förståelse för varandra. Det roliga är ändå att konstatera att vi trots allt hittar fler likheter än skillnader oss emellan”. Vi lärare har också hittat varandra och har faktiskt redan gjort en ny Eu-ansökan för ett projekt där matematikundervisningen i de olika länderna ska belysas. Om denna ansökan beviljas får vi snart veta. Spännande! Vi rekommenderar verkligen andra skolor att söka pengar ur de fonder som finns. Det är så utvecklande både för individ och skola att vidga sina vyer lite.”

Lena Rullander

Norrskenet Boden

__________________________________________________________________________________________

Elevröster

 

 

 

 

 

 

 

 

1/Gannica- Lettland Det bästa med resan var att man kom de man åkte med så nära, och blev vänner för livet. Jag upptäckte att svenskar är så bra på engelska om man jämför med de andra länderna, förutom England då förstås. Roligaste minnet var när det var midsommarafton och vi fick visa de andra länderna hur/ vad svensk midsommar är. Intressant att förstå att vi alla är lika även om vi har olika bakgrunder och kommer från olika delar av Europa. Det var ett minne för livet!

 

 

 

 

 

 

 

 

2/David- Polen Allt var så roligt, det bästa var att lära känna elever från andra länder. Det var intressant med saltgruvan och studiebesök, men även bussresorna dit, för då sjöng vi och tjoade med varandra. Roligaste minnet var när vi hade idrottstemadagen då jag föll på fotbollen och alla skrattade och det var helt ok. Sedan blev jag duktigare på engelska också.

 

 

 

 

 

 

 

 

3/Olivia, Nathalie, Lina- Bulgarien Det bästa var hotellkvällarna när man umgicks. Kul att få se Sofia och Pernik, se all kultur, sightseeing. Vi upptäckte hur bra vi är på engelska och att vi är ganska modiga, och så blev man lite småkär också.

____________________________________________________________________________________________

 

På väg mot Tjeckien. mars 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Har ni snö där hemma?

 

 

 

 

 

 

 

 

Förmiddag guidad tur i Prag med en lite annorlunda lunch. Nu anlänt till Brno och hunnit med en tur på Vida Science Center. Lite vila innan middagen. Alla mår bra?

Idag besökte vi skolan. Workshops, uppträdande och slutligen disco (bara fröknarna som dansade)!

Oj, vad vi har fått uppleva mkt idag. Utställning om hur olika stenarter uppkommit. Varit i grottor, det var HÄFTIGT! Sedan en snabb shoppingrunda. Nu middag och ladda för hemresa.

 

________________________________________________________________________________________

På väg mot Spanien. oktober 2016

Avresa

 

 

 

 

 

 

 

 

Vilken dag! Har hunnit med skolbesök, trerätterslunch, två arbetsplatsbesök, sett väderkvarn från 1500-talet. Avslutade med tapas och traditionell spansk folkdans. Nu, god natt!

förskola

lek

 

 

 

 

 

 

Dans

Spanien 1

 

 

 

 

 

 

 

Resenärerna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

____________________________________________________________________________________________

 

 Idag har vi varit på nationalmuseum, tittat på klockspel, varit på guidadtur i Sofia och badat i poolen på hotellet. Snart är det middag och disco. Vi har det med andra ord fantastiskt här. Vi är otroligt stolta över våra elever som sköter sig exemplariskt och bjuder på sig själva. Kram till alla hemma och en extra kram till er föräldrar som lånar ut era gulliga barn.

Bulgarien 1 Bulgarien 1

 

 

 

 

Bulgarien 2 Bulgarien 3

 

 

 

 

Bulgarien 4 Bulgarien 5

 

 

 

 

Bulgarien 6

 

 

 

 

 

 

En dag fylld med vänskap och studiebesök

Bulgarien 7 Bulgarien 14

 

 

 

 

Bulgarien 9 Bulgarien 8

 

 

 

 

Bulgarien 12 Bulgarien 10

 

 

 

 

Bulgarien 11 Bulgarien 15

 

 

 

 

Bulgarien 16 Bulgarien 13

 

 

 

 

 

 

 

En lång dag med intryck…skolbesök, museum, uppträdanden och nya bekantskaper.

social_image575743c6f3368

 

 

 

 

Bulgarien

 

 

 

 

Bulgarien 1

 

 

 

 

Bulgarien 2

 

 

 

 

Bulgarien 3

 

 

 

 

Bulgarien 5

 

 

 

 

Bulgarien 4

 

 

 

 

Bulgarien 6

 

 

 

 

Bulgarien 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu åker vi till Bulgarien, kram å hej

social_image57557f9f0c3f4

 

 

 

 

___________________________________________________________________________

Vi fortsätter att bygga broar mellan våra Europeiska länder/vänner.

Återigen visar våra Svenska ungdomar vilka fina representanter de är för Norrskenet Boden.

Norrskenet i Boden ingår i ett EU-projekt under åren 2104-2017.

Deltagande skolor/länder förutom vi är: England, Polen, Lettland, Spanien, Bulgarien och Tjeckien.

Projektet går ut på att utbyta erfarenheter och undersöka hur/om lärande begränsas av familjens ekonomiska situation eller geografiska skillnader.

Den här gången åkte vi till Krakow i Polen för att leka och idrotta. Vi var även på sightseeing i saltgruvan i Wieliczka och besökte Auschwitz- Birkenau.

En toppenresa och vi (Ingela, Lena och Stina) är så stolta över våra modiga och duktiga elever som deltog i projektet!

20151004_095359
20151003_130214

 

 

 

 

 

20151001_102931

 

 

 

 

 

20150930_193659

_____________________________________________________________________________

I historiens fotspår

I slutet av april gjorde tio elever från årskurs nio och tre lärare från Norrskenets Friskola en studieresa till Krakow i tre dagar för att besöka Auschwitz och Auschwitz-Birkenau. Resan finansierades av skolan med stöd av EU-bidrag. Under de kommande två åren kommer fler elever att få möjlighet att resa ut i Europa tack vare det EU-projekt Norrskenets Friskola deltar i. Det är ett tillfälle att lära känna andra länders kulturer och minska klyftan mellan gränserna.
Eleverna har under våren arbetat om första- och andra världskriget. Detta har lett till frågor och tankar bland eleverna och en studieresa till ett före detta koncentrationsläger efterfrågades. Intresserade elever fick skriva en ansökan och motivera varför just de skulle få åka.

Lena Rullander, lärare på skolan och ansvarig för resan, tycker att det är viktigt att alla får information om den massutrotning nazisterna genomförde under andra världskriget. Hon anser att den här resan har varit viktig för eleverna och för hela skolan då den har ökat förståelsen för de utsatta.

På den andra dagen åkte gruppen först till Auschwitz där en guidad tur väntade. I många av tegelhusen i Auschwitz finns det idag glasmontrar fyllda med fotografier och föremål från lägrets tid för att illustrera den utrotning som skedde för över 70 år sedan. Vi i gruppen fick även se de byggnader där medicinska experiment på människor utfördes, gamla fängelseceller där fångar torterades och SS:s kontor men också många andra saker och delar av lägret.
Därefter åkte vi vidare till Auschwitz-Birkenau där den guidade turen fortsatte. Vi fick bland annat se de förstörda gaskamrarna, de oisolerade och undermåliga sovbarackerna och den lilla damm som rymmer nästan en miljon människors aska.

Efter att ha deltagit på den här resan funderar jag över hur något så hemskt kunde ske utan att omvärlden visste om det. Efter ett turbolent år inom den svenska politiken är det viktigare än någonsin att uppmärksamma och bekämpa de orättvisor och den förföljelse vissa människor utsätts för än idag. Det har varit en resa som jag kommer att dela med mig av så mycket jag kan.

Så som våra lärare alltid säger på historialektionerna, ”den som förnekar historien kommer att tvingas återuppleva den”.

Siri Kjerrulf
Elev på skolan

1 - Tyst, gråkallt väder förstärkte budskapet, ”Arbete ger frihet”.

1 – Tyst, gråkallt väder förstärkte budskapet, ”Arbete ger frihet”.

2 - Elever och lärare från Norrskenets friskola besöker Auschwitz.

2 – Elever och lärare från Norrskenets friskola besöker Auschwitz.

3 - Proteser och kryckor som nazisterna tog från lägerfångar bakom glasmonter i Auschwitz.

3 – Proteser och kryckor som nazisterna tog från lägerfångar bakom glasmonter i Auschwitz.

4 - Vårblommor och fågelkvitter kan inte dölja känslan av obehag som dröjer sig kvar på Birkenau.

4 – Vårblommor och fågelkvitter kan inte dölja känslan av obehag som dröjer sig kvar på Birkenau.

5 - Tomma britsar och kalla stengolv i en av de många sovbarackerna för lägerfångar.

5 – Tomma britsar och kalla stengolv i en av de många sovbarackerna för lägerfångar.

____________________________________________________________________________

Norrskenets skola deltar i EU-projekt

http://boden.gratistidning.com/artiklar/allman/item/279

_____________________________________________________________________________

Här kan ni se en liten film som Spanien lagt ut, ingår i EU- projektet som vi deltar i.

Learning without limits – Ett EU-projekt ( Erasmus+) med 6 europeiska länder

Norrskenet skola i Boden kommer att ingå i ett Eu-projekt under åren 2104-2017. Deltagande skolor/länder förutom vi är: England, Polen, Lettland, Spanien, Bulgarien och Tjeckien.

Projektet går ut på att utbyta erfarenheter och undersöka hur/om lärande begränsas av familjens ekonomiska situation eller geografiska skillnader. Har alla samma möjligheter och hur kan vi minska skillnaderna? Vi kommer att fokusera på 3 huvudpunkter:

  • Lekens betydelse för inlärning ( i de yngre åldrarna)
  • Teknologi i undervisningen
  • Inspirera/medvetandegöra eleverna om arbete utanför det egna landets gränser, se hela Europa som SIN framtid och sikta högt!

Elever och lärare kommer att ta del av forskning inom dessa olika områden, reflektera över hur det ser ut i sitt eget land och sedan jämföra med de övriga deltagande länderna. Vi kommer att kommunicera på engelska i olika forum under projektets gång.

Vårt mål är att involvera hela skolan, direkt eller indirekt genom våra presentationer, redovisningar och våra besök hos varandra. Elever, familjer och personal skall förhoppningsvis fått en vidare syn på Europa och de möjligheter vi tillsammans har att minska de sociala och geografiska avstånden.

Aktiviteter

  • Upptaktsträff i Sverige i december 2014 ( 3 lärare/land)
  • 10 elever + 3 lärare/land besöker Polen ( fokus på lek-sport-tävling)
  • Varje land gör ett ”event”i sitt eget land och visar traditioner från andra länder
  • 2-3 lärare/land träffas i Lettland. Rapportskrivning om lekens betydelse. Ta del av forskning kring detta ämne.
  • 10 elever + 3 lärare/land besöker England. Konferens om ” Information and Communication” ( tekniska hjälpmedel i undervisningen)
  • Varje land jobbar med temat ” ambitioner, strävan, framtid”
  • 10 elever + 3 lärare/land besöker Spanien och ser skolor där man använder avancerad teknik.
  • 10 elever + 3 lärare/land besöker Bulgarien. Fokus på besök på arbetsplatser och universitet, träffa ”goda exempel” som haft höga ambitioner och lyckats.
  • 10 elever + 3 lärare/land besöker Tjeckien . Fokus på ”jämlikhet och integration”.
  • Varje land jobbar med temat ”invandring” och gör intervjuer med immigranter.
  • 2 lärare/land träffas i England för utvärdering och deltagande i konferens.

_______________________________________________________________________________________________

Under kommande 3 år deltar Norrskenet i Boden, som enda skola från Sverige, i ett EU-finansierat projekt från Erasmus. Deltagande länder är förutom vi: Polen, Tjeckien, Bulgarien, Spanien, England och Lettland. Titeln för projektet är ”  Learning without limits” och handlar om hur lärandet inte skall begränsas av geografiska eller sociala skillnader hos barn. Det blir spännande resor, mellan länderna och utbyte av  erfarenheter för såväl elever som personal. Vi berättar mera via vår hemsida. Flik : EU-projekt.

Senast uppdaterad: 2017-11-29