Reflektioner från skolbesök på Halcyon London international school och Flitch Green Academy

Som en del av Caperios program under BETT besökte jag igår två skolor. Halcyon London international school är en nystartad (2013) skola mitt i Marble Arch området i centrala London. Skolan har startats och drivs av en visionär som säger sig vilja utmana den traditionella skolkulturen en smula. Hon menade att education kommer av ”educe” vilket betyder ”dra ut” och att skolan behöver se varje människa som unik, ta det bästa ur henne i motsats till ambitionen att försöka ”pressa in samma kunskap i alla”. Det var den första engelska skolan jag besökt där eleverna bär civila kläder och inte uniform. I klasserna gick ca 10 elever och totalt på skolan ca 90 elever. Skolavgiften var dyr enligt den elev som guidade oss, men det var inget vi lyckades få verifierat av ledningen. De bekräftade att de tar ut skolavgifter men svarade inte på hur mycket. Tre elever visade oss runt på skolan. Det var lite osäkert irrande fram och tillbaka, lite vilset och blev emellanåt lite fnissigt när tio rektorer för tredje gången under samma lektion skulle klämma sig in ett minimalt klassrum med åtta elever och en vikarie. 

På Flitch Green Academy några mil norr om London var det tvärtom en liten världsvan armé med flickor och pojkar som med säkra steg guidade oss runt i skolan. Här var man van att ta emot studiebesök och visade stolt och vant upp drillade sexåringar som gjorde små filmsnuttar på spanska eller 11åringar som dokumenterade sina arbeten på läsplattorna. Här fanns det (som så ofta i England) en skoluniform i många delar; innekläder, fleece, vinterjacka, ryggsäck samt långärmade och kortärmade idrottskläder. 

Skolbesöken är alltid lika intressanta. Det är nyttigt att bredda referensramarna. Även om jag får inspiration och nya perspektiv så är nog den starkaste känslan ändå att våra svenska skolor har mycket att komma med och ligger långt framme i konkurrensen. Nu är det ju BETT och skolorna vi erbjuds att besöka vill visa upp sitt IKT-arbete. Men när det gäller IKT ser jag inte någon avgörande skillnad mellan svenska och brittiska skolor. För mig handlar de intressanta bitarna istället om strukturella och praktiska skillnader i tex skolsystemen, rektors ledningsuppdrag, skollunch, avgifter, lärares förutsättningar och skoluniformer.


Skriv en kommentar

Din epost kommer inte publiceras.

*