Minecraft i skolan – inspiration från BETT

Idag lyssnade jag på läraren Tracey Broadbent som berättade hur hon använder Minecraft i matematik- och engelskundervisningen. Hon menade att det inte är svårt att använda Minecraft i undervisningen men att man måste acceptera att man inte alltid är expert och att allt inte alltid går som planerat. 

Med eleverna i årskurs två hade hon exempelvis använt Minecraft för att lära ut om den stora branden i London 1666. Eleverna fick bygga upp delar av staden så verklighetstroget som möjligt baserat på hur den såg ut på den tiden och i detta ta hänsyn till att husen på den tiden inte var byggda i särskilt räta linjer, vilka material som användes (de fick alltså inte bygga husen av diamantblock, även om det kan vara lockande), vilka matvaror som det var rimligt att hitta hos de olika invånarna.
 
Elevernas personer inne i Minecraft-världen fick olika  roller där några var fattiga och någon var kung. Utifrån detta samhällsbygge kunde eleverna även beräkna hur mycket skatt olika invånare skulle betala till kungen baserat på hur det räknades ut på den tiden. 
 
När staden var ”klar” – brändes den i enlighet med gängse historieskrivning ner och detta spelade eleverna in på film. 
 
Man kan givetvis illustrera olika historiska sammanhang på många olika sätt också helt utan digital teknik men Tracey Broadbent menade att lyfte fram att detta sätt gör det ganska konkret för eleverna och så citerade hon en av eleverna som tyckte att: ”It made the old days alive again”.
 
Alla människor lär ju sig på olika sätt men för min egen del kan jag nog konstatera att mitt sjuåriga jag nog hade uppskattat detta mer än vissa mer analoga sätt.  
 
Med eleverna i årskurs 4 visade Tracey Broadbent ett annat exempel där de exempelvis kunde testa hur de olika materialen i Minecraft påverkades när man sprängde med TNT.
 
Hon återkom flera gånger till alla de ”sidospår” som det digitala skapandet ledde eleverna in på och hon menade att det är ett bra sätt att ”få ut massa extra lärande ur en situation”. Om man bygger upp olika historiska levnadsmiljöer uppstår frågor som ”hade de toalettpapper?” och ”vilken typ av böcker stod det troligtvis i bokhyllan?
 
IMG_4279 IMG_4289

  1. Avatar Joakim Andersen skriver:

    Hej!

    Microsoft och teamet bakom Minecraft visade funktioner i den nya ”Education edition” på mässan.
    Bla kan spelaren välja att låsa objekt/ konstruktioner. Detta innebär att konfliktsituationer där ”kamrater” förstör delar av varandras projekt elimineras. Spelare (elever/lärare) har nu sina koordinater i realtid på skärmen. Detta får fördelen att läraren lättare kan följa sin elever och lätt hitta en elev som vill visa något.
    Att skapa ett 365 konto för att kunna spela online är gratis!
    Mer info finns här! https://minecraftedu.com/

Skriv en kommentar

Din epost kommer inte publiceras.

*