Eleverna visste det hela tiden… – mina reflektioner från BETT 2016

Ja, så är det allt, eleverna visste det hela tiden men vi måste helt enkelt bli överbevisade. Vad är det då som vi missat egentligen? Jag börjar med att backa till januari 2011.

Då var jag på mitt första BETT 2011, som IKT-samordnare för Nyköpings kommun, kastades jag in i en okänd värld av tekniska prylar, termer som jag knappt hade en aning om vad de betydde och processer jag inte anade omfattningen på. Fokus var dock helt klart på hårdvaran även om olika modeller presenterades av hugade företag som tagit ett grepp om IKT-satsningar i vårt land. Det var 1-1 som gällde på alla plan och mina känslor var all over the place.

De följande åren kunde jag fortsätta att se ett fokus på 1-1 satsningar och hårdvara, fortsatt Apple i främsta ledet, även om det avtog en del och andra aspekter kunde ta större plats så som t ex kollegiala lärandet hos lärarna för att kunna ro detta i land. Ja, ni såg rätt och kom ihåg var ni såg det först…kollegiala lärandet. Jag återkommer snart till det igen.

Det som sedan sker får hela pendeln att slå mot kollegialt lärande. Med Hatties forskning i spetsen lyfts det kollegiala lärandet hos eleverna som en av de främsta framgångsfaktorerna för att lyckas i skolan och förstärker, eller ligger till grund, för ett omtag. Ett flertal av de seminarier, föreläsningar och workshops jag besökt under årets BETT har tydligt benämnt detta och då lyft bl a GAFE som ett viktigt verktyg. Det blir också mer och mer tydligt att ledarskapet på skolan är av yttersta vikt för att utveckla varje enskild skola.

Så det eleverna egentligen har vetat hela tiden har vi vuxna nu också förstått. Det kollegiala lärandet är centralt för deras lärande. Det som är centralt för dom är också centralt för oss, dvs vi måste samarbeta och utvecklas tillsammans. När sedan nästa självklara sak serveras som huvudrätt på ett silverfat, nämligen att ledarskapet är av yttersta vikt, för att inte säga det viktigaste, klarnar hela bilden av vår framgångsfaktor. En framgångsfaktor som redan är påbörjad hos oss inom Pysslingen.

Ett ökat fokus på kollegialt lärande hos våra ledare, svårare än så är det inte. Precis det som eleverna redan vet…


Skriv en kommentar

Din epost kommer inte publiceras.

*