Digitalt arbete i stjärnklass

Årets webbstjärna 2018, kategori lågstadiet, är klass 2 A på Rotundaskolan! Klassen älskar att lära tillsammans. Det digitala arbetet engagerar eleverna att lära nytt och att dela sina kunskaper med andra samtidigt som det stärker kamratskapen. Internetstiftelsen i Sverige (IIS), som delar ut priset, har mycket bra skolmaterial som klassen använder sig av.

Klass 2 A på Rotundaskolan i Västerås vann guld i Webbstjärnans lågstadiekategori. Juryns motivering: ”Årets guldvinnare är en genomtänkt blogg som många lärare och elever kan inspireras av! Imponerande uthållighet ger oss möjligheten att följa utvecklingen från klassisk klassblogg till att nu fokusera på elevernas föredömliga arbete med digitala verktyg.”

En elev i klass 2 A skriver ett blogginlägg.

Internetstiftelsen stöttar undervisningen
– Vi är med i Webbstjärnan för att lära oss mer om Internet, webbpublicering och digitala verktyg i undervisningen. Internetstiftelsen hjälper mig som lärare genom att ge inspiration, erbjuda webbkurser och support. Dessutom är det en plats med massvis av bloggar och skolarbeten. Genom att besöka deras webbsajt får jag inspiration för att utveckla undervisningen, säger Cecilia Johansson, klasslärare.

– Jag har genomfört flera av de lektioner som Webbstjärnan tipsat om. På Källkritikens dag jobbade vi till exempel med källkritik och Internetstiftelsen skänkte fem kronor per elev till Unicefs arbete för att fler barn i Neapel ska få gå i skolan, säger hon.

Cecilia Johansson, klasslärare

Hur har du arbetat?
– Jag och eleverna har byggt upp sidans innehåll tillsammans. Jag tycker att det är viktigt att de känner att det är deras sida, att det som finns där är lättillgängligt för dem. Vi har också tänkt på att inte ha för mycket text med, så att man kan följa vår blogg oavsett bakgrund och språk.

På webbplatsen finns bland annat filmer om elevernas skolarbete som de har både filmat och redigerat. Där får vi se hur de arbetar med programmering av legofigurer med hjälp av WeDo, hur de pausgympar med SuperMario, vad eleverna tänker om internet och vårdikter de skrivit. En gång i veckan får en elev tipsa om ”Veckans app”, och beskriva den. Barnen har även skrivit sagor och digitaliserat dem, med bilder och texter i form av ett bildspel. På bloggen får vi se glimtar av deras skoldagar.

– Bloggen är en naturlig del i vår undervisning. Ofta handlar inläggen om någonting som eleverna vill visa för världen, eller någonting som de vill kunna komma åt hemifrån. De är alla överens om att med internet kan man lära sig och skapa saker när som helst. Är man hemma och sjuk, hittar man alltid något roligt och nytt på bloggen att ta del av och kan följa undervisningen på håll.

Klassen tar emot sitt pris.

Engagerade elever
Inläggen får många fina kommentarer och uppåtpuffar från både föräldrar och klasskamrater. Det skapar en god stämning i klassen.
– Genom att eleverna får visa sitt skolarbete för andra och få verkliga mottagare på ett ögonblick upplever jag att deras motivation ökar, säger Cecilia. Vi jobbar ofta i par när vi bloggar eller arbetar digitalt och genom samarbetet ökar deras engagemang ännu mer. Den här klassen älskar att lära tillsammans.

”När vi skriver kommentarer på vår blogg tränar vi på att skriva, stava, läsa, samarbeta och att hålla på med internet. Och vi pratar om vad vi har lärt oss. Jag tycker att det är jätteroligt att hålla på med internet.”, säger en elev i 2 A.

Delaktiga vårdnadshavare
Bloggen har även gett föräldrar möjlighet att bli delaktiga i skolarbetet via webben. Barnens vårdnadshavare och skolans rektor nominerade Cecilia till Webbstjärnans lärarpris 2018.

– Det var väldigt roligt och gjorde mig stolt. Jag vann inte det priset, men klassen vann guldet och deras framgång är min bästa belöning.

– Tävlingen i sig är inte det viktiga, utan allt man lär sig på vägen, både som elev och pedagog. Att gå långt i tävlingen är ett kvitto på kunskaper i webbpublicering men också på att det skolarbete som eleverna gjort, avslutar Cecilia.


Cecilias bästa tips till lärare som vill stärka den digitala undervisningen genom att vara med i Webbstjärnan:
1. Besök Webbstjärnans sajt ofta och prova deras guider, se deras filmer och ta del av de olika lektionstipsen som dyker upp lite då och då.

2. Gör bloggen till en skatt, där ni samlar saker som är viktiga och värdefulla för eleverna.

3. Jobba mycket med att surfa schysst.

 

Här hittar du den prisbelönade webbplatsen: http://rotundaskolan09a.se


Skriv en kommentar

Din epost kommer inte publiceras.

*